söndag 11 augusti 2013

I mitt rastlösa hjärta

Det bor en tattarflicka i mig.
Hon är rastlös och har tovigt utsläppt hår.
En häst med svart man är hennes
 och hon rider på guldfärgade fält med en fjäder flätad i sitt hår.

En gypsy.


Hon bor där inne.
 ibland kommer hon ut 
som för att hälsa på.
Som att ännu en gång tala om för mig att sälja och kasta allt det konstiga jag samlat på mig.
Både utanpå och inuti.
Hon ber mig andas.
Plocka blommor och strunta i att borsta mitt hår.


Bry dig inte säger hon,
bry dig inte om det som inte är viktigt.
På riktigt.
Vad gör det om tvätten väntar, och vad gör det om du struntar i att äta och bara dricker kaffe en hel dag lång?
Bry dig inte säger hon.


Jag försöker lyssna då.
Lyssna och strunta i allt.
Allt som inte är viktigt.



Jag vill flytta ut på landet där jag kan se fälten vaja i vinden, jag vill ha en häst med lång svart man och stora hovar.
Jag vill leva i klänning,vackra smycken och med en fjäder flätad i mitt hår.


Och jag vet varför hon kommer.

den rastlösa flickan inuti.

Hon kommer då och då.
När känslorna bubblar inuti och luften ibland blir för tung att andas.
Som nu.
Nu när hösten så plötsligt kom och svepte sig över mitt liv.
När hösten kom och la en filt över min sommar.

Då vill jag flytta till en hästfarm i södra Spanien och inte bry mig om något annat än det som egentligen betyder något.
På riktigt.

Som kärleken,vackra smycken och gott vin.
Och så kärlek.
Mer och mer av kärleken.

Gypsy
i ett annat liv.






8 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder på dig, väldigt fina!

    Hösten skall jag ta emot med öppen famn. Det har jag bestämt mig för. Denna ljuvliga sommar som varit den bästa på många år den får mig att känna tacksamhet. Så därför ska jag gilla hösten med dess klara luft och vackra färger. Jag skall tända ljus och klä mig i tjocktröja och jag ska tänka . - Vilken sommar vi haft!

    I mig bor en lantlolla. Men på torsdag skall jag flytta hem till lägenheten. Och jag skall inte känna vemod. Jag skall se det som en nystart.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser det du skriver 2 ggr.
      Jag måste göra som du tänker jag. Bestämma mig för att ta emot den. Hösten.
      FÖr det är sant det du säger... den här sommaren har varit underbar! helt och hållet.
      Så ja den där stickade tröjan och höga luften är ok. Men de där mornarna när jag måste skrapa bilrutor och inte kan promenera utan vantar.. jaja.. men än är det långt kvar dit. Låångt ;)

      KRam och tack för orden.

      Radera
  2. Vilka bilder!!
    Ibland när det skrivs för mycket text på en del bloggar orkar jag inte läsa om en massa dravell...
    Men det du skriver, det är som noveller, det griper tag och det är en mening bakom det du skriver.
    Så känns det för mig. Tack!
    Ha en fin vecka!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Anna.

      Vad glad jag blir för orden du ger tillbaka. och vad glad jag blir att du stannar, och läser, och känner meningen inuti!
      Ta hand om dig och dina fina.

      KRAM

      Radera
  3. Jag döööör!!! Fan vad du är vacker! Superfina bilder på dig raring, då menar jag SUPER!
    KRAM! Judita

    SvaraRadera
    Svar
    1. men hallå! här har ju missat denna kommentaren! tack babe. Vad glad jag blir. Och då menar jag GLAD som i galet GLAD!! :) KRAM!!!

      Radera
  4. Vilka vackra bilder på dig C. Måste säga att det är nog bra att hon kommer ut ibland, så att man kan reflektera lite över livet och hur man är och tänker..
    Det är det jag försöker göra, att locka ut henne så hon kan tala om vad det är som gör mig så stressad och orolig inombords.
    Kram fina du.
    Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nog så H, att man måste ta ut henne för att sortera rätt, lägga i ordning och kamma oredan på något vis.
      och vi kommer väl dit nån dag.
      Nån dag...
      KRAM!!!!

      Radera