onsdag 1 augusti 2012

magiska fjärilar

Jag kan inte låta bli.
Att stanna upp och se.. när en fjäril flyger förbi.
Det är något magiskt med fjärilar.
Jag vet inte när eller vem som lärde mig att tycka så.. men det känns som det alltid varit just så.


Som i en magisk värld som om de vill säga något.
De vita är vackrast och strax efter dem kommer de citrongula.
Så lätt de fladdrar och så vackert de flyger.
Idag kom en så nära mig att jag kände luften röra sig vid min kind.
En vit.
Den gjorde virvlar i luften, cirkulerade runt mitt huvud och sen doppade den sig nästan i min pool.
Och innanför min hud, långt inne i min mage samlar sig mina kroppsliga fjärilar upp för en dans.
Hela magen pirrar och andningen går fort.
Kan det vara så att en fjäril är magi på riktigt.
?
Som om de vill säga något men samtidigt ingenting alls.
Om att stanna upp och bara vara.
Om att se livet Nu.
Fjärilen.


För en kort stund så fick den mig att bara vara.
Se det vackra för vad det är.
För en kort stund fanns jag bara där jag var.
Jag och en vit skir fjäril.
Livet är så.
Oxå.


När jag var yngre kom tankar kring en tatuering med en fjäril upp.
Tankar bara och ingen blev gjord.
Jag ska fortfarande inte tatuera mig även om mitt "krisiga" jag ibland får för mig det ;)
Men OM så var fallet.. att en tatuering skulle göras så är det fortfarande fjärilen.
Fjärilen och svalan som står på vackraste listan.
Så bara.

Nästa gång kommer du stanna upp.. och se på en fjäril som i en saga.
Förstå att den ville bara just det.
Få dig att stanna upp och leva i nuet, njuta av livet.
Nu.


Bilderna tog jag och dottern en blåsig dag i maj.

Kram


1 kommentar:

  1. ...behöver knappast säga att jag äääälskar fjärilar också ....blev däremot så upprörd tidigt i somras när jag såg tre citronfjärilar hanar, ge sig på en hona ...åh den lilla citonfjärilen flög verkligen för sitt liv ...och så fort hon vilade var dep å henne alla på en gång ..och jag upp och fäktade som en galning ..om och om igen ...tills de slutligen flög iväg alla fyra .....men jag var riktig upprörd och insåg att även i fjärilsilsvärlden kan det var grymt ibland....

    Men de är något av det vackraste som finns...

    Ha en bra dag ...här ska letas sol !!

    Kram

    Pernilla på Piazzan

    SvaraRadera